FAQ

Hos Sixt Mini-Lease stræber vi efter, at gøre din billeje så simpel og bekymringsfri som muligt, så du hurtigt kan komme ud og køre i din nye leasede bil fra Sixt.

Bestilling
Hvordan bestiller jeg en bil?
  1. Vælg den bil, du ønsker at lease
  2. Vælg den dato, du skal bruge bilen samt hvor leasingbilen ønskes at blive afhentet.
  3. Vælg det antal kilometer du forventer at skulle køre i din leasingperiode.
  4. Indtast dine oplysninger.
Hvor gammel skal jeg være?

Du skal som minimum være 20 år, er du under 27 år vil der automatisk blive tilføjet et gebyr på henholdsvis 250,- kr. pr måned i hele bindingsperioden.

Der kan være andre aldersgrænser for større bilgrupper.

Aldersgrænserne for bilgrupperne er også gældende for eventuelle ekstrafører. 

Hvor lang tid skal jeg have haft kørekort?

I Danmark gælder følgende regler for mindste alder og kørekort ejerskab

Mindste alder kørekort ejerskab bilgrupperne
20 gyldigt kørekort i mindst 1 år M***, E***
23 gyldigt kørekort i mindst 1 år C***, I***
25 gyldigt kørekort i mindst 3 år F***, P***, S***, L***, X***

 

Der vil blive tilføjet et ung fører tillæg på udlejning for alle lejere under 26 år, uanset bilgruppe.

Skal jeg være dansk statsborger?

Du skal være danske statsborger, og være tilmeldt det danske folkeregister.
Er du ikke dansk statsborger eller ikke tilmeldt det danske folkeregister, kan du kontakte Sixt Danmark, her kan vi tilbyde dig andre muligheder for billeje.

Kredit- og risiko vurdering

Alle kunder med dansk adresse og/eller dansk kørekort skal kreditgodkendes før de kan leje en bil. Kunder fra Færøerne og Grønland skal også kreditgodkendes. Personer med C/O adresse kan ikke kreditgodkendes, og kan derfor ikke leje en bil hos Sixt Danmark.

Hvis vi ikke kan fremsøge dig via Debitorregisteret, kan du heller ikke kreditgodkendes og dermed heller ikke leje en bil.

Hvor lang tid er jeg bundet?

Du er bundet i lejekontraktens fulde længde.

Hvornår er jeg garanteret en bil?

Når du foretager en bestilling hos Sixt Mini-Lease, forespørger du på en bil eller en bilgruppe. Den endelige reservationsbekræftelse modtager du separat når vi har gennemgået din bestilling og først her er din forespørgsel endeligt bekræftet. Vi bestræber os på at bekræfte din reservation samme dag. Vi gør vores bedste for at svare på generelle henvendelser fra dag til dag, i weekender og på helligdage bestræber vi os på at vende tilbage til dig på den først kommende hverdag 

Betaling
Hvordan foregår betalingen på mit kreditkort?

Mini-lease betales altid månedsvis med dit personlige kreditkort. Når du henter bilen vil du blive bedt om at vise dit kreditkort som herefter benyttes til at trække den månedlige ydelse hver 30. dag. 1 måneds leje vil i nogle tilfælde være nødvendigt at forudbetale inden du modtager din endelige reservationsbekræftelse. Du vil modtage direkte besked fra os hvis det er aktuelt for din bestilling. Når du henter bilen, vil der desuden blive reserveret en forhåndsgodkendelse (også kaldet autorisation) på dit kreditkort. Denne godkendelse fornyes løbende, så der altid er en aktiv godkendelse på dit kort mens du har bilen. Beløbet forbliver på din konto, men er spærret indtil godkendelsen frigives ved slutningen af lejemålet og dette fungerer som vores sikkerhed for at vi kan få lov til at trække lejen for bilen løbende.

 

Beløbets størrelse udgør:

Små biler:                Op til 8.500 kroner

Mellemstore biler:     Op til 14.000 kroner

Specialbiler:             Op til 30.000 kroner

Varevogne:               Op til 10.000 kroner

 

Hvordan betaler jeg?

Mini-lease betales månedsvis, og et beløb svarende til 1 måneds leje vil i nogle tilfælde være nødvendigt at forudbetale inden du modtager din endelige reservationsbekræftelse. Du vil modtage direkte besked fra os hvis det er aktuelt for din bestilling. Betaling foregår altid med dit personlige kreditkort. Når du henter din bil, vil du blive bedt om at fremvise dit kreditkort, som herefter benyttes til at trække den månedlige ydelse hver 30. dag. I de tilfælde hvor forudbetaling er påkrævet, refunderes denne ikke ved afbestilling.

Sikkerhed på betalingskort

Når du henter leasingbilen, vil vi reservere en godkendelse (kaldet autorisation) på dit kort. Denne godkendelse fornyes løbende, så der altid er en aktiv godkendelse på dit kort mens du har bilen. Dette beløb forbliver på din konto men er spærret indtil godkendelsen frigives. Beløbet fungerer som vores sikkerhed for omkostninger til parkeringsafgifter, skader og andre uforudsete hændelser.

 

Beløbets størrelse udgør:

 

Små biler:               Op til 8.500 kroner

Mellemstore biler:    Op til 14.000 kroner

Specialbiler:            Op til 30.000 kroner

Varevogne:              Op til 10.000 kroner

Kan jeg betale kontant?

Vi modtager desværre ikke kontanter.

Kommer der en kvittering for betalingen?

Hver måned fremsender vi en månedlig faktura, til den mailadresse der er oplyst til billejen.

Min bopæl oplysninger
Hvad hvis jeg har beskyttet adresse eller C/O adresse?

Du kan ikke leje en bil hvis du ikke kan fremsøges i forbindelse med et kredittjek eller hvis du er registreret med en C/O adresse.

Ved uheld
Hvad skal jeg gøre i forbindelse med et uheld?

Hvis du er indblandet i et uheld, skal du altid registrere en eventuel modpart. Herefter skal du sørge for at få udfyldt en skadesanmeldelse, som ligger i handskerummet af leasingbilen. Såfremt den ikke er der, kan du downloade den her her.
Derudover er det en rigtig god idé at tage billeder i forbindelse med uheldet. Disse kan indsendes sammen med skadesanmeldelsen til skade@sixt.dk. Husk at notere dit lejekontraktnummer i mailen.

Hvis bilen får en skade?

Eventuelle skader skal du registrere med en skadesanmeldelse. Denne skal sendes til vores skadesafdeling på mail: skade@sixt.dk.
Skaden vurderes af vores skadesafdeling og eventuelle udbedringer aftales nærmere med skadesafdelingen.

Hvad skal jeg gøre hvis jeg punkterer?

Punktere du indenfor vores åbningstid beder vi dig ringe på tlf. +4532481100. Herfra vil vi rekvirere SOS til dig.

Punktere du udenfor vores åbningstid kan du ringe til tlf. +4532481100 og du vil automatisk blive viderestillet til SOS.

Er der døgnservice hvis jeg får et nedbrud?

Ja, du vil altid kunne få rekvireret assistance eller gratis vejhjælp ved teknisk nedbrud

Er vejhjælp inkluderet?

Vejhjælp er inkluderet i din mini lease aftale, som en service i tilfælde af at din mini-lease bil bryder teknisk ned.

Hvad dækker forsikringen?

Forsikringen af din leasingbil inkluderer fuld ansvars- og kaskoforsikring på bilens karosseri samt eventuel modpart.
Bilens ruder samt dæk er ikke omfattet af denne forsikring f.eks. ved stenslag eller punktering.

Her er det muligt at tilkøbe en Glas & Dækforsikring, der dækker mod følgende skader på; dæk, forrude, sideruder og bagrude. Hvis Glas & Dækforsikring ikke vælges, vil du som kunde blive holdt ansvarlig for den fulde værdi af skader på dæk, forruder, sideruder og bagruder. Fælge og hjulkapsler er ikke dækket ved tilkøb af Glas & Dækforsikring. Hvis Glas & Dækforsikring vælges så har du en selvrisiko på 0 DKK på glas og dæk.

Hvad er selvrisikoen ved uheld?

Selvrisikoen på din leasingbil afhænger af den forsikring du har tegnet ved indgåelse af leasingaftalen.
Se nærmere på din lejekontrakt.

Brug af bilen
Må jeg ryge i bilen?

Det er ikke tilladt at ryge i bilen. Sker det at bilen leveres tilbage og vi registrerer, at der har været røget i leasingbilen, opkræves der er et gebyr for ekstrarengøring på kr. 2500,-

Må jeg have kæledyr i bilen?

Af hensyn til den næste lejer af bilen, som kan være allergiker, er det desværre ikke tilladt at have dyr med i bilen. Sker det at bilen leveres tilbage hvor dyr har været opholdt i bilen, opkræves der er et gebyr for ekstrarengøring på kr. 2500,-

Må jeg montere ekstraudstyr på bilen?

Du må som udgangspunkt gerne montere udstyr på leasingbilen for eksempelvis en tagboks. Dog er det gældende for alt udstyr, der monteres, at det ikke må være synligt ved returnering af leasingbilen. Såfremt det er synligt og eventuelle skader, er opstået i denne forbindelse, opkræves der i henhold til værkstedets angivelse af skadesomkostning. Der må ikke fjernes allerede fastmonteret udstyr som er i bilen ved udlevering.

Må jeg køre i udlandet?

Du må gerne køre i udlandet, dog skal du være opmærksom på at forsikringen IKKE dækker hvis du køre til følgende lande: Albanien, Armenien, Azerbaijan, Belarus, Bosnien, Bulgarien, Cypern, Estland, Georgien, Grækenland, Kazakhstan, Kosovo, Kroatien, Letland, Litauen, Malta, Makadonien, Moldova, Montenegro, Polen, Rumænien, Rusland, Serbien, Slovakiet, Slovenien, Storbrtanien. Tjekkiet, Tyrkiet, Ukraine og Ungarn.

Sørg altid for at få en skriftlig forhåndsgodkendelse fra Sixt, såfremt du planlægger at køre i bilen i udlandet. Bilen må ikke opholde sig i udlandet af længere varighed, dvs. ikke længere end 4 uger ad gangen.

Hvad skal jeg huske hvis jeg køre til udlandet:

Hvis du køre til udlandet skal du huske: Din lejekontrakt, blanket til skadeanmeldelse, diesel mærkat (flere storbyen kræver et mærkat til kørsel storbyer), motorvejsmærkater (Disse kan købes via FDM og er på eget ansvar), advarselstrekanten, førstehjælpskassen og sikkerhedsveste.

Specielt til vinterferien:
Vinterdæk – Sørg for at bestil i god tid. Snekæder, sneskovl mm.

Hvem må køre i bilen?

De personer der er registreret på lejekontrakten, må køre leasingbilen. Vær opmærksom på at der stilles samme krav til ekstraføreren af bilen, som til den primære leasingtager.

Det er lejers ansvar at den der fører bilen, har gyldigt kørekort som er registreret hos Sixt.

Må jeg låne bilen ud til andre?

Bilen må kun køres af dem, der er noteret på lejekontrakten og godkendt af Sixt Biludlejning.

Må jeg bruge bilen til erhvervskørsel/udlejning?

Bilen må ikke bruges til erhvervskørsel såsom taxa, udlejning, udbringning, levering etc.

Hvad gør jeg hvis jeg vil skifte bilen i perioden?

Kontakt os på info@sixt.dk hvis du ønsker at skifte bil. Fortæl os om dit ønske og vi vil se om der er mulighed for dette. Såfremt det er, finder vi den ønskede bil og informerer dig om mulighed for dato og tid for skift af bil.

Hvordan får jeg P-licens?

Hvis du bor i et betalingsområde, kan du ansøge om en beboerlicens.
På eksempelvis kommunens hjemmeside, der vil skulle uploades en kopi af din lejekontrakt.

Hvad hvis jeg får en parkeringsbøde?

Du skal selv betale dine P-bøder. Såfremt de ikke betales, vil der automatisk blive opkrævet for disse gennem din lejeaftale. Der pålægges et ekstra ekspeditionsgebyr på 375,-

Hvad hvis jeg får en fartbøde?

Alle fartbøder mv. Sixt modtager vil automatisk blive opkrævet gennem din lejeaftale. Der pålægges et ekstra ekspeditionsgebyr på 375,-

Hvor kan jeg afhente bilen?

Du kan hente din leasingbil i alle vores afdelinger, som er nævnt under udleverings- og afleveringssteder.

I hvilket tidsrum kan bilen afhentes?

Du kan hente leasingbilen på alle hverdage mellem kl. 09.00 – 16.00
Det er muligt at afhente senere end kl. 16.00 på visse kontorer.

Hvad skal jeg have med når bilen afhentes?

Du skal huske at have dit kørekort med når bilen afhentes. Dette skal stemme overens med de oplysninger vi har modtaget fra dig. Evt. ekstraførers originale kørekort skal ligeledes medbringes og registreres. Kørekort og kreditkort skal være samme ejer.

Service af bilen?

Det kan hænde at bilen undervejs i din leasingperiode skal have foretaget service. Lyser bilens servicelampe beder vi dig kontakte os på tlf. 32481100 eller info@sixt.dk. Her vil vi være behjælpelig med at få arrangeret service på et værksted nær dig.

Aflevering af bilen
Hvor kan jeg aflevere bilen efter endt lejemål?

Du kan aflevere din leasingbil samme sted som hvor du afhentede denne.

I hvilket tidsrum kan bilen afleveres?

Du kan aflevere bilen på alle hverdage mellem kl. 09.00 – 16.00
På visse stationer vil det være muligt at aflevere bilen senere end kl. 16.00
Det er dog altid muligt, at aflevere bilen retur udenfor åbningstid. Dette er dog på kundens eget ansvar indtil næstkommende åbningsdag.

Hvad skal jeg gøre ved afleveringen?

Når du afleverer bilen, vil vi gennemgå bilen med dig for at verificere evt. skader, kilometer mm.

Du vil modtage en kvittering for aflevering tilsendt på e-mail.

Skal bilen returneres rengjort?

Når du afleverer bilen, behøver du ikke at vaske eller støvsuge bilen, men vi forventer at den er af en rimelig rengøringsstand, som ikke kræver en ekstraordinær rengøring.

Har der været ekstraordinær lugt/duft gener såsom luftfriskere eller anden art, kan der forekomme et rengøringsgebyr.

Hvordan gøres skader op ved afleveringen?

Når du afleverer bilen, vil vi gennemgå bilen med dig. Eventuelle skader registreres med fotodokumentation. Evt. skader gøres op efter taksatorrapport og der opkræves iht. aftale for de skader og selvrisici, som aftalen indeholder. Du vil modtage en kvittering for aflevering.

Valg af bil
Hvilken bil kan jeg bestille?

Afhængig af din alder, kan der være restriktioner på dine muligheder for bilvalg.

Hvor gammel er bilen?

Bilerne i vores bilflåde kan være op til 18 måneder gamle.

Kan jeg selv bestemme farve på bilen?

Det er desværre ikke muligt at vælge en specifik farve.
Du er meget velkommen til at nævne en farve du ønsker og vi vil gøre vores bedste for at imødekomme dette.

Hvad gør jeg hvis jeg vil skifte bil?

Kontakt os på mini-lease@sixt.dk hvis du ønsker at skifte bil. Fortæl os om dit ønske og vi vil se om der er mulighed for dette. Såfremt det er, finder vi den ønskede bil og informerer dig om mulighed for dato og tid for skift af bil.

Forsikring på bilen:
Hvordan er bilen forsikret?

I leasingaftalen er der allerede den lovpligtige ansvarsforsikring og en kaskoforsikring med en selvrisiko på kr. 5000,- per skade inkluderet.

Der er mulighed for at nedsætte selvrisikoen.

Hvilken selvrisiko har jeg på bilen?

Den inkluderet selvrisiko er på kr. 5000,- pr. skade. Denne kan mod et beløb nedsættes til kr. 3000,-

NB! Dog er visse bilgrupper undtaget.

Hvordan opkræves selvrisiko?

Selvrisikoen trækkes via kreditkortet der er tilknyttet til kontrakten.

Hvem er dækket af forsikringen?

Den registrerede fører, på lejekontrakten, og dennes medpassagerer, samt bil og evt. involverede parter.

Parkering
Parkeringslicens

Når du bestiller en bil fra Mini-Lease, vil du på dagen for afhentning modtage en kontrakt hvori bilens registreringsnummer fremgår. 

Det er denne kontrakt, du kan bruge for at ansøge om parkeringslicens i dit boligområde. Det er ikke muligt at få oplyst registreringsnummer på bilen på forhånd. 

Parkeringsafgifter

Modtager du en parkeringsafgift på din Mini-Lease bil anbefaler vi, at du betaler den hurtigst muligt. De fleste parkeringsselskaber giver 5-10 dages betalingsfrist.

Hvis ikke parkeringsafgiften betales indenfor fristen, sendes den videre direkte til Sixt som ejer af bilen. Derefter vil du blive faktureret for afgiften gennem dit lejemål plus et adm. gebyr på 375,- kr. 

Hos Sixt Mini-Lease stræber vi efter, at gøre din billeje så simpel og bekymringsfri som muligt, så du hurtigt kan komme ud og køre i din nye leasede bil fra Sixt.

Derfor har vi udarbejdet en liste over vores ofte stillede spørgsmål, så du let kan finde oplysninger om blandt andet; Hvordan du leaser en bil, hvor længe din lejekontrakt til den leasede bil er, om du må udleje din leasingbil, og hvad du skal gøre når du skal aflevere bilen efter endt leasing.

Brug gerne et kort øjeblik på at klikke punkterne igennem vores ofte stillede spørgsmål om Mini Leasing.

Klik på det emne du gerne vil vide mere om, og få svar på dine spørgsmål. Vi har så vidt muligt forsøgt at dække alle de aspekter, der kan forekomme når du leaser en bil. Har du yderligere spørgsmål om din billeasing, så tøv ikke med at kontakte os. Vi hjælper dig gerne med alle dine spørgsmål og bildrømme. Vi står også altid til rådighed for at hjælpe dig til det bedste leasingtilbud.

Kontakt os 

Send os en besked og vi vil kontakte dig inden for én arbejdsdag. Sammenfinder finder vi det helt rigtige abonnement til dig.